home | contact

Streamers productieproces

01
Het snijden van div. delen gekleurd glas, vergelijkbaar met glas in lood maar dan zonder lood.
02
Er wordt gewerkt met een aantal lagen van 3mm dik gekleurd glas, dat compatibel is.
03
M.b.v. plakband worden de uitgesneden stukken glas bij elkaar gehouden.
04
05
06
08
Elke laag wordt nog extra versterkt met tape waardoor het geheel naar de oven getransporteerd kan worden.
09
10
Het snijden van de laatste kleurglas laag waarna het stuk per laag naar de fuse oven wordt gebracht.
12
Nadat de kleurglas laag in de oven is gelegd, wordt voorzichtig het tape verwijderd.
13
Vervolgens kan de 2e kleurglas laag op de 1e laag worden gelegd.
14
Wederom wordt voorzichtig het tape verwijderd.
15
Tenslotte kan op gelijke wijze de 3e en 4e kleurglaslaag worden gestapeld. Het is natuurlijk ook mogelijk om nog meer kleurlagen aan te brengen.
16
Nadat van de 4e kleurglas laag ook het tape is verwijderd, is de stapeling van 4 lagen klaar. (Het tape was dus uitsluitend gebruikt om het glas tijdelijk op z'n plaats te houden.)
17
Er kan dan nog gekozen worden om extra glas elementjes zoals confetti, frits en stringers op de bovenste glaslaag aan te brengen, in dit geval stringers (dunne glasdraadjes die in verschillende kleuren en diktes verkrijgbaar zijn) met als doel extra kleur en of reliëf.
18
20
Nadat alles op zijn plaats ligt, wordt de fuse oven gesloten d.m.v. een stolp waarin zich verwarmingselementen bevinden.
21
In een computer wordt een smelt- en afkoelprogramma geprogrammeerd waarbij de hoogste temperatuur rond de 800°C ligt. Vanzelfsprekend wordt eerst langzaam voor gewarmd voordat de 800°C wordt bereikt en na deze piek weer rustig afgekoeld.
22
Na de smelting die ca. 48uur duurt, zijn de 4 kleurglas lagen aan elkaar gesmolten tot 1 vlakke plaat glas. De uitgesneden glasdelen die elkaar overlappen zijn weliswaar aan elkaar gesmolten maar niet door deze versmelting vervormd of veranderd.
23
Vervolgens worden op de ovenbodem de verkregen glasstukken omgetekend.
24
En kan een reliëf worden opgebouwd waarbij La Rooy doorgaans als basis stalen stukken buis gebruikt maar ook andere (niet brandbare) materialen kunnen worden toegepast.
25
Over de buizen vouwt La Rooy een extra reliëf met een dekenachtig, vuurvast materiaal.
26
27
Het dikke reliëf wordt vervolgens weer afgedekt met een dunnere laag vuurvast materiaal zodat de stalen buizen bedekt zijn en niet in aanraking kunnen komen met het glas. Daarna kunnen de eerder gesmolten stukken voorzichtig op dit reliëf worden gelegd.
28
Er passen 3 wimpels tegelijk in de oven en door het glas opnieuw te verhitten (tot ca. 700°C) vormt de plaat zich naar de mal.
29
Na het 2e smeltproces is dus de platte glasplaat vervormd.
30
31
Aan de onderzijde van het object kunnen nog enkele aanpassingen (zagen, slijpen, boren) worden gedaan zodat ze in een voetstuk verlijmd kunnen worden.
32
Indien gewenst kunnen er ook nog delen gezandstraald worden middels een chabloneer techniek (afplakken).
33
Het afplakken is het meeste werk terwijl het zandstralen zelf eigenlijk snel is gebeurd.
34
Na het zandstralen kan het afplakmateriaal weer verwijderd worden en heeft het object door het mat / glans verschil een extra dimensie gekregen.
35
Tenslotte worden de stukken met een flexibele kit in een voetstuk verlijmd.
36
En dit is het eindresultaat.